Muziek in het basisonderwijs

De muziekprojecten zijn een onderdeel van een doorlopende leerlijn (groep 3,5 en 7) om leerlingen in het basisonderwijs

op een actieve wijze kennis te laten maken met muziek en het bespelen van een instrument. Het uiteindelijke doel is om

de leerlingen als klas en individueel een muzikale succeservaring mee te geven aan het eind van het project. Hiermee 

kunnen ze voor zichzelf bepalen of muziek voor hen een waardevolle hobby zou kunnen zijn. Maar sowieso is het een

leerzame en leuke ervaring!

Muziek maken is niet alleen leuk, het stimuleert de muzikaliteit van kinderen en heeft ook een positief effect op

intelligentie en sociale vaardigheden.  Door zelf muziek te maken wordt het intelligentiequotiënt (IQ)

van kinderen verhoogd en vooral het abstractievermogen en het analytisch denken

sterk verbeterd. Dat bepaalt uiteindelijk het intelligentieniveau van kinderen

Naast de bovenstaande positieve effecten worden ook andere ontwikkelingsgebieden aangesproken tijdens het

muziek maken:

  • Emotionele ontwikkeling: leren over gevoelens, ontwikkelen van creativiteit en zelfbewustzijn

  • Cognitieve ontwikkeling: concentratie en hoofd-hand coördinatie

  • Spraakontwikkeling en taalontwikkeling: spelen met spreekgeluiden (zang / rap), goed articuleren en mondmotoriek

  • Zintuiglijke ontwikkeling: bewegen, luisteren, kijken..

 

 

Overzicht scholenprojecten Muziekvereniging Vondel 

Mysterie van het verdwenen geluid – Groep 3 basisschool

Jaarlijks verzorgen wij, in samenwerking met de Nieuwe Veste

het succesvolle muziekproject voor de

groepen 3 van NBS De Hoogakker  “Het mysterie van het

verdwenen geluid” uitgevoerd.

De kinderen werden meegenomen in het verhaal van een gemene baron die de muzieknoten afpakt van

muzikanten waardoor zij geen muziek meer kunnen maken met hun instrument/ ‘en passant’ leren

de kinderen welk geluid hoort bij welk instrument. Het mysterie is een interactieve film met afwisselend

‘live’ muziek door een orkest bestaande uit de wat ervaren leden en leerlingen  van de vereniging o.l.v de dirigent 

 

 

 

Blaasmuziek is cool – Groepen 5 

Voor de groepen 5 van NBS de Hoogakker organiseert muziekvereniging Vondel, 

in samenwerking met muziekschool de Nieuwe Veste, weer het muziekproject

“Blaasmuziek is Cool”.

De kinderen van groep 5 maken in dit project kennis met

blaasmuziek in het algemeen, koperen en houten

blaasinstrumenten en met slagwerk in het bijzonder.

De lessen worden gegeven door docenten van

muziekschool ‘De Nieuwe Veste’.

In de vijf lessen leren de kinderen ook een aantal liedjes, die met begeleiding van muziekvereniging

Vondel tijdens het slotconcert worden uitgevoerd.

 

Buddie blaast de blues - groepen 7

Voor de groepen 7 van NBS de Hoogakker organiseert muziekvereniging Vondel haar eigen

muziekproject Buddie Blaast de blues.

In een periode van 5 weken  gaan alle kinderen van de groepen 7

kennismaken met diverse muziekstijlen zoals:
The Blues,Rock & Roll, en  Rhytm & blues.


De daaraan gekoppelde lesopdrachten zullen de kinderen

meer inzicht geven in deze  muziekstijlen. 

 

Na deze introductielessen worden de kinderen gedurende 5 weken

meegenomen in zang, ritme en instrumentenspel. Deze lessen

worden begeleid door docenten van de nieuwe veste. Zij zullen in

deze periode een aantal simpele noten leren spelen op een blaasinstrument.

In de laatste week zullen de kinderen samen het het orkest van muziekvereniging Vondel

eindigen in een gezamenlijk slotconcert.

Muziekproject - maatwerk 

Alle muziekprojecten zijn maatwerk. De basisschool geeft aan wat de wensen zijn en wij gaan bekijken 

hoe we deze wensen zo goed mogelijk kunnen implementeren. 

0024.jpg
13403757_603226249845701_614637040358872
35649057_975784732589849_680686701771122
56635034_1194477590720561_75480903648259
  • Facebook Basic Square
Atelier Broeke.png
nationale muziekloterij.jpg

Wil je meer informatie over alle mogelijkheden klik op het envelopje en vul het formulier!