Het Leerlingenorkest
Repeteert op maandagavond van 19.00 uur tot 19.45 uur
o.l.v. Roel van der Sloot
​
Het Leerlingen orkest van Muziekvereniging Vondel staat onder muzikale leiding van Roel van der Sloot. Het orkest is de kweekvijver voor het Harmonie orkest, maar kan voor de muzikant ook een bewust gekozen eindstation zijn.

Het Leerlingenorkest wordt gevormd door vooral jeugd, maar ook oudere muzikanten spelen er mee. Vaak ter ondersteuning van de jeugd of spelend op een ander instrument dan waarmee ze in het groot orkest spelen. Toetreden tot het leerlingenorkest kan wanneer de muzikant beschikt over voldoende muzikale vorderingen. Instromen vanuit het opstaporkest gebeurt in overleg met docent, dirigent en ouders. Meestal kan men na drie jaar voor het A-diploma op. Gemiddeld na een jaar of twee lessen en spelen in het leerlingenorkest is de muzikant ver genoeg om het B-diploma te kunnen halen en door te stromen naar het Harmonieorkest.

De keuze van het repertoire is van dien aard dat de te spelen muziek leuk maar ook leerzaam is en goed voor de muzikale ontwikkeling. Niet te eenvoudig, maar prikkelend en uitnodigend. Door het geven van een (thema) concert wil het leerlingenorkest zich nadrukkelijk profileren binnen de Bredase gemeenschap en de jeugd stimuleren om een instrument te leren bespelen. De samenstelling van dit orkest zal zich zoveel mogelijk trachten te richten op aanvulling van zogenaamde ‘blinde vlekken’ in het harmonieorkest en verbreding van de huidige instrumentenbezetting.

Bij het leerlingenorkest staat samen met plezier muziek maken op een niveau dat iedereen aankan, voorop. Bovendien krijgt de sociale binding binnen het orkest alle aandacht. Alles wordt eraan gedaan om het echte verenigingsgevoel door te geven.

​

Wilt u onze vereniging financieel steunen en een éénmalige bijdrage doen als Vriend van Muziekvereniging Vondel, scan dan de bovenstaande staande QR-code of klik op de QR code aan of klik HIER
Bij scannen gebruik hiervoor de Camera App op uw telefoon.